Code | 11-WF-L |
---|---|
Organizational unit | Collegium Medicum im. dr Władysława Biegańskiego |
Field of studies | Physical education |
Form of studies | full time |
Level of education | First level |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 3 years |
Required document | |
Ask a question |
Podstawowym celem kształcenia studentów na kierunku Wychowanie Fizyczne I stopnia jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające prawidłowo i celowo oddziaływać na organizm ludzki w kierunku jego usprawnienia fizycznego i rozwoju umiejętności społecznych.
Dzięki uzyskanemu na studiach wykształceniu z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej oraz opanowaniu umiejętności nauczania ruchu i usprawniania ciała absolwent powinien kompetentnie oddziaływać środkami fizycznymi na organizm i środkami społecznymi na osobowość, w celu zaspokojenia doraźnych potrzeb wychowanków lub klientów. Zakłada się opanowanie przez absolwentów praktycznego stosowania metod diagnozy i prognozy rozwoju fizycznego i psychicznego, umiejętności programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego oraz kultury i wrażliwości, gwarantujących efektywną realizację zajęć w zakresie wybranych dyscyplin sportowych, rekreacji i turystyki.
Kierunek Wychowanie fizyczne ma następujące specjalności:
- Specjalność nauczycielska,
- Specjalność diagnostyka sportowa.
Specjalność nauczycielska została stworzona z myślą o przyszłych nauczycielach wychowania fizycznego. W ramach specjalności nauczycielskiej studenci realizują część efektów uczenia się związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela (pełne kwalifikacje nauczycielskie po ukończeniu studiów II stopnia) wychowania fizycznego oraz możliwość uzyskania uprawnień instruktorskich w wybranej dyscyplinie sportu. Miejscem zatrudnienia absolwentów mogą być szkoły (po uzupełnieniu wykształcenia na studiach drugiego stopnia), placówki oświatowo-wychowawcze, kluby sportowe, organizacje społeczne kultury fizycznej i turystyki oraz prywatne przedsiębiorstwa, działające w zakresie usług w dziedzinie kultury fizycznej.
Specjalność diagnostyka sportowa stworzona została z myślą o nauczaniu umiejętności praktycznych i rozwijaniu kompetencji w zakresie diagnostyki sportowej oraz kształtowania umiejętności pracy laboratoryjnej z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik badawczych. W trakcie realizowania specjalności diagnostyka sportowa istnieje możliwość uzyskania uprawnień instruktorskich w wybranej dyscyplinie sportu. Miejscem zatrudnienia absolwentów specjalności diagnostyka sportowa będą kluby sportowe w charakterze konsultanta/specjalisty lub członka sztabu szkoleniowego wspierającego proces treningu sportowego w dyscyplinach zespołowych oraz indywidualnych. Absolwenci specjalności diagnostyka sportowa będą przygotowani do pracy w ośrodkach sportowych, rekreacyjnych i rehabilitacyjnych jako specjaliści diagnostyki i kontroli sprawności fizycznej osób w różnym wieku.
Absolwent specjalności nauczycielskiej na kierunku Wychowanie Fizyczne I stopnia osiągnie umiejętności pozwalające na efektywne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych na poziomie szkoły podstawowej. Absolwent kierunku Wychowanie Fizyczne I stopnia będzie przygotowany do wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia, indywidualizowania procesu nauczania, zaspokajania szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów, organizowania życia społecznego na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną. Ponadto absolwent będzie przygotowany do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu oraz do efektywnego i zgodnego z zasadami higieny posługiwania się narządem głosu.
Celem kształcenia na specjalności diagnostyka sportowa jest nabycie umiejętności z zakresu metodologii prowadzenia testów biomechanicznych oraz współtowarzyszących im testów psychometrycznych w celu wdrożenia wniosków wynikających z badań dla optymalizacji procesu treningu. Silnym fundamentem specjalności diagnostyka sportowa ma być wykorzystanie potencjału naukowego i praktycznego Laboratorium Analizy Ruchu Człowieka przez cały cykl kształcenia, pod kierunkiem wysoko wykwalifikowanej kadry z osiągnięciami w zakresie nauk o kulturze fizycznej.
Po ukończeniu studiów w zakresie instruktora sportu, oprócz podstawowej wiedzy z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej absolwent przygotowany będzie do pracy poza oświatą, jako specjalista do programowania, planowania i koordynowania pracy szkoleniowej w zakresie sportu kwalifikowanego, w wybranej dyscyplinie lub dyscyplinach, na poziomie instruktora sportu. Celem pracy instruktora sportu jest podniesienie ogólnej sprawności podopiecznych lub ich specjalistycznego przygotowania do uprawiania określonej dyscypliny sportu.
Słuchacze, którzy wybiorą specjalność Sprawność specjalna w służbach mundurowych, uzyskają przygotowanie w zakresie sprawności i wydolności fizycznej, predysponujące do pracy w jednostkach wojskowych, policji, straży pożarnej itp.
Słuchacze po ukończeniu tego kierunku uzyskają tytuł zawodowy licencjata oraz podstawy do kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia na kierunku wychowanie fizyczne i pokrewnych.
Studia na kierunku Wychowanie Fizyczne przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które interesują się dbałością o kulturę fizyczną człowieka oraz dla tych, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z pracą z ludźmi i wykazują pasję studiowania nowości i uzupełniania wiedzy.
Warunki prowadzenia studiów:
- Centrum Analizy Ruchu Człowieka i Laboratorium Wysiłku Fizycznego wyposażone w nowoczesną aparaturę, Akademickie Centrum Sportowe,
- kadrę stanowią dydaktycy o wysokich kwalifikacjach i liczących się osiągnięciach naukowych, w tym osoby z dużym doświadczeniem praktycznym zdobytym poza uczelnią,
- studenci mają dostęp do dobrze wyposażonej biblioteki wydziałowej, internetowych baz danych i wydziałowej pracowni komputerowej,
- Stworzona jest możliwość szerokich kontaktów studentów z potencjalnymi pracodawcami, m.in. w zakresie staży i praktyk.
- możliwość wyjazdów zagranicznych w ramach Programu Erasmus+,
- stypendia i zakwaterowanie w Domu Studenckim.
- możliwość działania w Studenckim Kole Naukowym
Wymagania wstępne:
świadectwo dojrzałości z zaliczonym egzaminem maturalnym, dobry stan zdrowia, brak przeciwwskazań zdrowotnych, potwierdzonych przez lekarza medycyny pracy.
Oczekiwane kompetencje kandydata na kierunku wychowanie fizyczne:
- posiada odpowiednie predyspozycje psychomotoryczne oraz wysoki poziom sprawności fizycznej,
- pasjonować się sportem,
- lubi pracę z różnymi grupami społecznymi, w szczególności z dziećmi i młodzieżą,
- wykazywać zainteresowania prowadzeniem zajęć sportowo-rekreacyjnych oraz specjalistycznych treningów sportowych.
Kandydat powinien być osobą empatyczną, kreatywną, taktowną i posiadać wysoką kulturę osobistą.
Zasady kwalifikacji
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.
Kandydaci z maturą 2005 - 2023
Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"
Średnia z trzech przedmiotów (uwzględnia się tylko jeden poziom: podstawowy albo rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany jest przelicznikiem x2):
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru: biologia lub chemia lub fizyka lub geografia lub historia lub wiedza o społeczeństwie
Kandydaci ze starą maturą
Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"
Średnia z trzech przedmiotów:
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru: biologia lub chemia lub fizyka lub geografia lub historia lub wiedza o społeczeństwie
Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:
- świadectwa dojrzałości
- lub świadectwa ukończenia szkoły średniej
Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:
dawna skala ocen
|
ostatnia skala ocen
|
-
|
celująca - 5,0
|
bardzo dobry - 5,0
|
bardzo dobry - 4,5
|
dobry - 4,0
|
dobry - 4,0
|
dostateczny - 3,0
|
dostateczny - 3,5
|
-
|
mierny (dopuszczający) - 3,0
|
System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych!