Code | 09-MPP-L-O |
---|---|
Organizational unit | Wydział Sztuki |
Field of studies | Music in public space |
Form of studies | full time |
Level of education | First level |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 3 years |
Recruitment committee address | ul. Waszyngtona 4/8, 42-200 Częstochowa, pok. 608, tel. +48 797 910 477, |
WWW address | http://www.ws.ujd.edu.pl |
Required document | |
Ask a question |
Specjalność: Wykonawstwo instrumentalne – specjalizacje: fortepian, gitara, akordeon, organy
Specjalność: Animacja artystyczna
Specjalność: Muzyka estradowa - specjalizacja: wokalistyka estradowa, gitara elektryczna, gitara basowa, perkusja
Cele kształcenia - kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej na poziomie studiów I stopnia stanowi zróżnicowaną ofertę edukacyjną, przygotowującą studentów do prowadzenia wielopłaszczyznowej działalności artystycznej i organizacyjnej w obszarze kultury, w szeroko pojętej przestrzeni publicznej. Głównym założeniem programu studiów jest korelacja wiedzy ogólnej, ogólnomuzycznej wraz z rozwojem umiejętności artystycznych studentów. Stworzenie zróżnicowanej ścieżki edukacyjnej daje możliwość wyboru specjalności, zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i predyspozycjami muzycznymi kandydatów. Istotnym celem jest doskonalenie rozwoju artystycznego studentów, kreatywności oraz umiejętności podejmowania działań, służących zarówno własnym postępom, jaki i przyczynianiu się do wzrostu poziomu życia kulturalnego. Zdobyte wykształcenie na poziomie studiów I stopnia daje także możliwość kontynuacji edukacji na poziomie studiów II stopnia.
Kadra to wyjątkowi wykładowcy, teoretycy, kompozytorzy, artyści koncertujący na estradach Polski i świata, autorzy publikacji naukowych, którzy aktywnie uczestniczą w krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych. Dużym atutem jest udział w procesie dydaktycznym pedagogów, profesorów zagranicznych, m.in. z Ukrainy, Słowacji, Węgier. Słowenii, Litwy, Niemiec i USA. Jest to niezwykle cenna możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia wybitnych specjalistów.
Dydaktyka - zajęcia dydaktyczne prowadzone są w małych grupach, stanowiących podstawę kształcenia muzycznego w zakresie gry na instrumentach czy śpiewu. Bezpośredni kontakt Studenta z Pedagogiem jest niezwykle ważny w projektowaniu procesu dydaktycznego, opartego na dostosowaniu metod do indywidualnych predyspozycji czy zainteresowań artystycznych studenta. Efektem wspólnej pracy Studentów i Pedagogów są różnorodne działania artystyczne: występy indywidualne, koncerty chóru, zespołów instrumentalnych oraz udział studentów w konkursach muzycznych w kraju i za granicą. Studenci mogą także brać udział w licznych programach wymiany międzynarodowej.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku Muzyka w przestrzeni publicznej uzyskuje tytuł zawodowy licencjata.
Absolwent kierunku Muzyka w przestrzeni publicznej, specjalność: Wykonawstwo instrumentalne – specjalizacja: fortepian, gitara, akordeon, organy posiada umiejętności w zakresie realizacji różnorodnego repertuaru instrumentalnego, zgodnie z wybraną specjalnością i właściwym dziełu stylem wykonawczym. Posiada wiedzę teoretyczną oraz umiejętności w zakresie wykonawstwa muzyki klasycznej. W toku studiów oprócz przygotowania ogólnomuzycznego zdobywa również wiedzę i umiejętności w zakresie m.in. realizacji projektów artystycznych, podstaw emisji głosu, podstaw instrumentacji i improwizacji. Posiada również umiejętności współdziałania z innymi wykonawcami w zakresie tworzenia wspólnych koncepcji wykonawczych w obrębie zespołów wokalnych i kameralnych. Ukończenie studiów na tej specjalności przygotowuje do prowadzenia działalności artystycznej w charakterze instrumentalisty lub kameralisty w zakresie muzyki klasycznej.
Absolwent kierunku Muzyka w przestrzeni publicznej, specjalność: Animacja artystyczna jest gotowy do podjęcia zadań szeroko pojętej animacji kultury muzycznej w społeczeństwie. W toku studiów obok przygotowania ogólnomuzycznego, zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie: organizacji i zarządzania placówkami kultury, inicjowania i organizowania wydarzeń kulturalnych, prowadzenia impresariatu muzycznego, realizacji projektów artystycznych, finansowania kultury, promocji i marketingu dóbr kultury. Jest przygotowany do podjęcia pracy, jako animator działalności muzycznej w instytucjach kultury, takich jak filharmonie, sale koncertowe, ośrodki kultury. Posiada kompetencje do realizacji m.in. zadań takich jak: organizowanie festiwali, konkursów, imprez muzycznych, kursów szkoleniowych, warsztatów, etc.
Absolwent kierunku Muzyka w przestrzeni publicznej, specjalność: Muzyka estradowa - specjalizacja wokalistyka estradowa, gitara elektryczna, gitara basowa, perkusja posiada umiejętności w zakresie wykonawstwa różnorodnego repertuaru wokalnego oraz instrumentalnego w obszarze muzyki estradowej. W toku studiów oprócz przygotowania ogólnomuzycznego zdobywa wiedzę i umiejętności także w zakresie m.in. podstaw dyrygowania, harmonii jazzowej, improwizacji oraz aranżacji jazzowej, gry na fortepianie oraz ruchu scenicznego. Posiada również umiejętności współdziałania z innymi wykonawcami w zakresie tworzenia wspólnych koncepcji wykonawczych w różnych składach zespołowych: wokalnych, instrumentalnych i wokalno – instrumentalnych. Jest przygotowany do prowadzenia działalności artystycznej w charakterze muzyka estradowego.
W zakresie szeroko rozumianych kompetencji społecznych absolwent:
- l Rozumie potrzebę pracy nad własnym rozwojem artystycznym oraz pogłębiania wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
- l Posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizowanych projektów i zadań artystycznych.
- l Posiada umiejętność komunikacji interpersonalnej w procesie współtworzenia.
- l wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań w ramach różnych przedsięwzięć edukacyjnych i kulturalnych;
- l zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Zasady kwalifikacji
Od kandydatów na kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej oczekiwane są predyspozycje słuchowe oraz umiejętności wokalne lub gra na instrumencie w stopniu adekwatnym dla wybranej specjalności. Kandydaci przystępują do egzaminu, który obejmuje sprawdzian predyspozycji słuchowych i manualnych oraz egzamin praktyczny w zakresie gry na wybranym instrumencie lub śpiewu.
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.
Wymagania repertuarowe dotyczące egzaminu praktycznego
Specjalność – wykonawstwo instrumentalne
Specjalizacja: fortepian
Wykonanie repertuaru zróżnicowanego stylistycznie i wyrazowo, obejmującego kompozycję z epoki baroku, klasycyzmu oraz romantyzmu, w tym jednego utworu o charakterze wirtuozowskim.
Czas trwania 20–30 min.
Specjalizacja: gitara
Wykonanie repertuaru zróżnicowanego stylistycznie i wyrazowo, obejmującego kompozycje z co najmniej dwóch epok.
Czas trwania 20–30 min.
Specjalizacja: akordeon
Wykonanie repertuaru zróżnicowanego stylistycznie i wyrazowo, obejmującego jedną kompozycję z epoki baroku, część utworu cyklicznego oraz utwór wirtuozowski.
Czas trwania 20–30 min.
Specjalizacja: organy
Wykonanie repertuaru obejmującego polifoniczny cykl barokowy, formę triową oraz utwór dowolny.
Czas trwania 20–25 min.
Specjalność – animacja artystyczna
Wykonanie minimum dwóch utworów zróżnicowanych stylistycznie na wybranym instrumencie lub wykonanie dwóch utworów wokalnych.
Specjalność – muzyka estradowa
Specjalizacja: wokalistyka estradowa
Wykonanie minimum dwóch utworów zróżnicowanych stylistycznie, w tym jednego w języku angielskim i jednego w języku polskim.
Specjalizacje: gitara elektryczna, gitara basowa, perkusja estradowa
Wykonanie minimum dwóch utworów zróżnicowanych stylistycznie. Dopuszczalna jest jedna kompozycja własna.
Kandydaci z maturą 2005 -
Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"
Od kandydatów na kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej oczekiwane są predyspozycje słuchowe oraz umiejętności wokalne lub gra na instrumencie w stopniu adekwatnym do wybranej specjalności.
- ocena z egzaminu dojrzałości z języka polskiego lub ojczystego (dla obcokrajowców) lub języka podstawowego (w przypadku matury międzynarodowej) - (10%)
Egzamin praktyczny
- prezentacja zróżnicowanego programu na wybranym instrumencie lub wykonanie programu wokalnego - (40%)
- sprawdzian predyspozycji słuchowych kandydata - (50%)
Od kandydatów na kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej oczekiwane są predyspozycje słuchowe oraz umiejętności wokalne lub gra na instrumencie w stopniu adekwatnym do wybranej specjalności.
Kandydaci ze starą maturą
Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"
Od kandydatów na kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej oczekiwane są predyspozycje słuchowe oraz umiejętności wokalne lub gra na instrumencie w stopniu adekwatnym do wybranej specjalności.
- ocena z egzaminu dojrzałości z języka polskiego lub ojczystego (dla obcokrajowców) lub języka podstawowego (w przypadku matury międzynarodowej) - (10%)
Egzamin praktyczny
- prezentacja zróżnicowanego programu na wybranym instrumencie lub wykonanie programu wokalnego - (40%)
- sprawdzian predyspozycji słuchowych kandydata - (50%)
Od kandydatów na kierunek Muzyka w przestrzeni publicznej oczekiwane są predyspozycje słuchowe oraz umiejętności wokalne lub gra na instrumencie w stopniu adekwatnym do wybranej specjalności.
Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:
dawna skala ocen | ostatnia skala ocen |
- | celująca - 5,0 |
bardzo dobry - 5,0 | bardzo dobry - 4,5 |
dobry - 4,0 | dobry - 4,0 |
dostateczny - 3,0 | dostateczny - 3,5 |
- | mierny (dopuszczający) - 3,0 |
System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych!
Przesłuchanie na terenie Uczelni - terminy
Egzamin praktyczny
- 17.09.2024 godz. 9.00 – sala 5.02 w budynku przy ul. Zbierskiego 2/4 (specjalność: Muzyka estradowa)
- 17.09.2024 godz. 9.00 - sala 4.26 w budynku przy ul. Zbierskiego 2/4 (specjalność: Wykonawstwo instrumentalne, Animacja artystyczna)
Sprawdzian predyspozycji słuchowych i manualnych
- 17.09.2024 godz. 9.00 – sala 4.25 w budynku przy ul. Zbierskiego 2/4
Zapytania dotyczące kierunku można kierować na adres e-mail: mwpp_rekrutacja@ujd.edu.pl