Application process to studies for the academic year 2024/2025

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, stacjonarne, jednolite magisterskie

Details
Code 08-PPW-D
Organizational unit Wydział Nauk Społecznych
Field of studies Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Form of studies full time
Level of education First+second level
Language(s) of instruction Polish
Duration 5 years
Required document
  • Matura lub dokument równoważny
  Ask a question
There is currently no active phase.

(show past turns)

Od 1 października 2019 r. zmianie ulega system kształcenia nauczycieli przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Kształcenie to, zgodnie z wytycznymi MNiSW, można będzie rozpocząć na jednolitych studiach magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Nowy standard kształcenia nauczycieli zostanie określony rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i będzie obowiązywał od dnia 1 października 2019 r.

Kandydatów zainteresowanych studiowaniem na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna zapraszamy do zapoznania się z informacją zamieszczoną na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Link do wiadomości: https://www.gov.pl/web/nauka/studiujesz-pedagogike-przedszkolna-i-wczesnoszkolna-przeczytaj-te-informacje

Kandydaci na kierunek Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna - II stopień proszeni się o zapisywanie się na kierunek Pedagogika- II stopień.
Podział na specjalności nastąpi w późniejszym terminie. 

Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku „pedagogika” (albo na kierunkach o innych nazwach), na których prowadzono kształcenie przygotowujące do pracy w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, którzy chcieliby podjąć dalsze kształcenie w tym zakresie, w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra, mogą ubiegać się o przyjęcie w trybie rekrutacji na jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i starać się o przeniesienie części osiągnięć.

Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna otrzymuje rzetelne przygotowanie teoretyczne i praktyczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. W toku studiów uzyskuje kwalifikacje merytoryczne i metodyczne z zakresu edukacji elementarnej. Szczególnie cenne w przygotowaniu absolwentów jest wykształcenie umiejętności spójnego, zintegrowanego stosowania metod w praktyce przedszkolnej i szkolnej, poparte praktykami w placówkach oświatowych. Model absolwenta dopełnia obszerna wiedza w zakresie nauk społecznych, z dziedziny psychologii i pedagogiki oraz umiejętność jej wszechstronnego wykorzystania w projektowaniu sytuacji edukacyjnych opartych na kształtowaniu społecznych, kreatywnych i otwartych postaw dzieci. Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich absolwent jest przygotowany do organizowania i realizowania zintegrowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego w różnych obszarach edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wspomagania rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego dziecka.

Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna dysponuje wiedzą z zakresu prawidłowości rozwojowych oraz procesów edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Zna i potrafi zastosować sposoby diagnozowania i stymulowania prawidłowego rozwoju w różnych obszarach edukacyjnych, zna metody, formy i zasady organizacji pracy z dziećmi w tym wieku. Potrafi dokonać krytycznej oceny planów i programów edukacyjnych oraz odpowiednio dobrać je do potrzeb i możliwości dzieci. Posiada umiejętności w zakresie rozpoznawania i korygowania nieprawidłowości rozwojowych oraz podejmowania działań diagnostycznych i profilaktycznych. Potrafi dokonać oceny własnej pracy oraz planować swój profesjonalny rozwój. Posiada kompetencje społeczne umożliwiające podejmowanie pracy w zespole z nauczycielami, rodzicami i środowiskiem społecznym. Jest komunikatywny, bezpośredni i profesjonalny w relacjach z dziećmi, rodzicami i współpracownikami. Ma wykształconą potrzebę rozwoju i autoedukacji w celu doskonalenia warsztatu metodycznego i rozwoju osobistego.

Po ukończeniu kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna absolwenci, dzięki realizacji w trakcie studiów standardów nauczycielskich przygotowujących do pracy nauczyciela przedszkola i nauczyciela klas I-III, mogą pracować w:

•          placówkach przedszkolnych,

•          oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,

•          alternatywnych  formach wychowania przedszkolnego,

•          klasach I-III szkoły podstawowej.


Zasady kwalifikacji

Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:

  • wypełniają formularz - ankietę osobową;
  • dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
  • zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).

Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):

  • wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
  • kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
  • dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
  • aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)

W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia skanów dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.

Oryginały dokumentów uprawniających do podjęcia studiów należy przedstawić (do wglądu) w Dziekanacie danego Wydziału w ciągu 1 miesiąca od rozpoczęcia studiów.

Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.

Kandydaci z maturą 2005 - 2024

Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"

Średnia z trzech przedmiotów (uwzględnia się tylko jeden poziom: podstawowy lub rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany jest przelicznikiem x2):

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • historia lub biologia lub wiedza o społeczeństwie lub geografia lub matematyka

Kandydaci ze starą maturą

Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"

Średnia z trzech przedmiotów:

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • historia lub biologia lub wiedza o społeczeństwie lub geografia lub matematyka

Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:

  • świadectwa dojrzałości
  • lub świadectwa ukończenia szkoły średniej

Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:

dawna skala ocen
ostatnia skala ocen
-
celująca - 5,0
bardzo dobry - 5,0
bardzo dobry - 4,5
dobry - 4,0
dobry - 4,0
dostateczny - 3,0
dostateczny - 3,5
-
mierny (dopuszczający) - 3,0

 System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych !

Dodatkowe wymagania rekrutacyjne

Rozmowa kwalifikacyjna związana z wymogami stawianymi przyszłemu nauczycielowi edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a mianowicie:

1.  Poprawność wymowy.

2.  Uzdolnienia muzyczne.

Punkt (1) i (2) sprawdzane są podczas rozmowy kwalifikacyjnej  przeprowadzanej przez specjalistów w tym zakresie.

Negatywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata do podjęcia kształcenia na tym kierunku.