Code | 08-P-M |
---|---|
Organizational unit | Wydział Nauk Społecznych |
Field of studies | Pedagogics |
Form of studies | full time |
Level of education | Second level |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Minimum number of students | -1 |
Duration | 2 years |
Required document | |
Ask a question |
Studia dla absolwentów kierunku pedagogika lub innych pokrewnych kierunków studiów humanistycznych/społecznych.
Absolwent dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalność pedagogiczną. Posiada umiejętności prowadzenia badań, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych, praktycznych z zakresu wybranej specjalności. Jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia oraz kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich). Absolwent jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela); placówkach opiekuńczo-wychowawczych, animacji kulturalnej i pomocy społecznej; przedszkolach i placówkach oświatowych; poradniach specjalistycznych; zakładach pracy; państwowej i samorządowej administracji; służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości. Jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.
Specjalności:
- Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
- Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
- Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach (specjalność nienauczycielska)
* Wybór specjalności po I semestrze studiów
Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
Absolwent kierunku – Pedagogika, specjalności – Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, studiów II stopnia, dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na pedagogikę opiekuńczą i pedagogikę resocjalizacyjną. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii niezbędną do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych, socjalizacyjnych, profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych.
Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanuje ich prawa i kieruje się zasadami etycznymi. Opanował w rozszerzonym zakresie umiejętności dotyczące metod i technik pracy z osadzonymi, uzależnionymi, ofiarami i sprawcami przestępstw i ich rodzinami oraz przeciwdziałania demoralizacji i zachowaniom przestępczym.
Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w:
- instytucjach opiekuńczych: pracy w placówkach wsparcia dziennego, ośrodkach interwencji kryzysowej, pogotowiach opiekuńczych, stowarzyszeniach i fundacjach związanych z działalnością opiekuńczą,
- instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości: zakładach karnych, aresztach śledczych, a także do wstąpienia w szeregi służb mundurowych: policji, straży miejskiej czy pracy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, jako wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii oraz jako wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- szkołach oraz poradniach specjalistycznych.
Specjalność: Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu, posiada gruntowne przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej (tutorskiej, rozwojowej) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z trudnościami w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym), z uczniami zdolnymi oraz z tymi, którzy dotychczas nie potrzebowali tradycyjnego wsparcia pedagogicznego.
Jednocześnie dzięki udziałowi w szeregu warsztatów i zajęć prowadzonych metodami tutorskimi posiada umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także umiejętności introspekcji w zakresie rozpoznawania własnych potencjałów, potrzeb, możliwości i ograniczeń. Jest liderem przygotowanym do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, wychowawczych, treningowych, warsztatowych, psychoprofilaktycznych, animacyjnych oraz indywidualnej pracy terapeutycznej, pracy wykorzystującej elementy tutoringu rozwojowego oraz rozmów doradczych dla różnorodnych grup odbiorców w zakresie między innymi: komunikacji interpersonalnej, zapobiegania zachowaniom ryzykownym, uzależnieniom, promocji zdrowia, motywowania uczniów do zmiany destrukcyjnych zachowań, sposobów myślenia i postaw.
Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu absolwent posiada uprawnienia pedagogiczne do pracy w instytucjach oświatowych, w tym w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także w instytucjach pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szeroko rozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.
Specjalność: Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach
Zmiany demograficzne, ale również idea tworzenia społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o zasady równości szans i niedyskryminacji, wymagają zwiększonej empatii w zakresie realizacji potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym. Zgodnie z zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konstytucji RP każdy ma prawo do równego traktowania i partycypacji w życiu społecznym. Absolwent zostanie przygotowany do wielowymiarowej pracy na rzecz zwiększenia wrażliwość na potrzeby innych członków społeczności lokalnej, poznanie ich oczekiwań, staje się obecnie wyzwaniem dla rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym wprowadzenia innowacyjnych produktów i usług, które uwzględniałyby różnorodne potrzeby odbiorcy w zakresie mobilności i percepcji. Obowiązująca od 20 września 2019 roku Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która wprowadza obowiązki dla podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i dostępności cyfrowej.
Kształcenie studentów na specjalności przygotuje ich do całościowego spojrzenia na projektowanie przestrzeni publicznej, produktów i usług, transportu, świata cyfrowego, edukacji z uwzględnieniem potrzeb osób o różnym poziomie sprawności. Po ukończeniu specjalności absolwent posiada przygotowanie do pracy w instytucjach oświatowych, placówkach pożytku publicznego, usługach, w których wprowadza się dostępność i projektowanie uniwersalne jako element przełamywania barier.
Zasady kwalifikacji
Konkurs dyplomów
Konkurs dyplomów ukończenia studiów I stopnia. Kandydaci rekrutujący się na studia stacjonarne i nie-stacjonarne drugiego stopnia na kierunek pedagogika (specjalności nauczycielskie) powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika, posiadający przygoto-wanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu.
Kandydaci rekrutujący się na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia na kierunek pedago-gika (specjalności nienauczycielskie) powinni legitymować dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku lub innego kierunku pokrewnego (za kierunek uznaje się kierunek studiów, który jest przyporządkowany do dziedziny nauk społecznych lub dziedziny nauk humanistycznych oraz całościowo lub częściowo do dyscypliny pedagogika) oraz posiada niżej określone kompetencje niezbędne do konty-nuowania kształcenia na studiach II stopnia na kierunku pedagogika:
- kandydat posiada ogólną wiedzę z dziedziny nauk społecznych lub humanistycznych umożliwiającą zrozumienie zasad funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych i opiekuńczych;
- kandydat posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania in-formacji na temat zjawisk pedagogicznych, psychologicznych i/lub społecznych rozmaitej natury;
- potrafi świadomie planować własny rozwój zawodowy oraz aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym.
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia drugiego stopnia:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia drugiego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię dyplomu studiów wyższych wraz z kopią suplementu (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia skanów dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.