Application process to studies for the academic year 2024/2025

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia

Details
Code 06-F-L
Organizational unit Wydział Humanistyczny
Field of studies Philosophy
Form of studies full time
Level of education First level
Educational profile academic
Language(s) of instruction Polish
Duration 3 years
Office opening hours 8.00 - 15.00
WWW address http://www.whum.ujd.edu.pl
Required document
  • Matura lub dokument równoważny
  Ask a question
There is currently no active phase.

(show past turns)

Dostępne specjalności:

  • Filozofia teoretyczna
  • Filozofia nauczycielska

(wybór specjalności pod koniec II semestru)

Przyjęty program kierunku studiów Filozofia pierwszego stopnia zapewnia uzyskanie wszechstronnej wiedzy z zakresu nauk filozoficznych. Specjalistyczna wiedza filozoficzna, którą uzyskuje student, jest osadzona i skorelowana z wiedzą ogólnohumanistyczną zdobywaną dzięki przedmiotom specjalizacyjnym oraz przedmiotom do wyboru (1/3 całego kursu!), które reprezentują różne dyscypliny humanistyki. Filozoficzne i zarazem ogólnohumanistyczne wykształcenie jest uzupełnione odpowiednim komponentem wiedzy z zakresu nauk społecznych – stosownie do treści kierunkowych efektów nauczania, obowiązujących na kierunku Filozofia. Zdobyta wiedza z zakresu humanistyki i nauk społecznych pozwala absolwentowi nie tylko orientować się w problematyce filozoficznej, ale także rozumieć współczesny świat, zachodzące w nim przemiany cywilizacyjne oraz całościowo ujmować zjawiska kulturowe w ich warstwie politycznej, ekonomicznej, artystycznej, obyczajowej i społecznej.

Realizacja efektów nauczania przewidzianych programem studiów przygotowuje absolwenta studiów filozoficznych I stopnia do radzenia sobie na trudnym współczesnym rynku pracy (wbrew powszechnym opiniom absolwenci filozofii są na tym rynku wysoko cenieni!). Absolwent uzyskuje, oprócz wykształcenia obejmującego historię filozofii i tradycyjną problematykę filozoficzną, podstawy wiedzy z obszaru nauk społecznych oraz z poszczególnych dziedzin kultury (języka, sztuki, religii, polityki, nauki), a także umiejętności i kompetencje z zakresu komunikacji społecznej, które pozwalają na aktywność zawodową w różnych dziedzinach życia społecznego, kulturowego i politycznego.

Ukończenie studiów filozoficznych pierwszego stopnia dostarcza wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych dla takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka argumentowania, prowadzenie dialogu czy kształtowanie postaw światopoglądowych.  Student zdobywa też umiejętności pozwalające na samodzielne zarządzanie procesami akumulacji wiedzy.

W oparciu o uzyskaną wiedzę i zdobyte umiejętności absolwent kierunku Filozofia potrafi interpretować idee filozoficzne w ich własnym kontekście historycznym, a także odnosić je do współczesnych ram kulturowych. Właściwie rozpoznaje współczesne problemy filozofii korzystając z subdyscyplin filozofii (historii filozofii, logiki, ontologii, epistemologii, etyki i estetyki). Absolwent orientuje się w tradycji filozoficznej: zna jej najważniejsze koncepcje, nurty i stanowiska. Potrafi również interpretować jej podstawową problematykę odnosząc ją do wybranych zagadnień szczegółowych.

Absolwent ma opanowane podstawy interpretacji tekstu filozoficznego oraz umiejętność rozumienia obcojęzycznych tekstów filozoficznych. Posiada podstawy metodologiczne do pracy badawczej w zakresie filozofii lub pracy w zawodach wymagających kompetencji krytycznych, interpretacyjnych i argumentacyjnych (instytucje kultury, dziennikarstwo, wydawnictwa, instytucje polityczne). Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich), które może kontynuować w UJD lub w innych uczelniach posiadających odpowiednie uprawnienia.

Kompetencje społeczne absolwenta studiów filozoficznych są zogniskowane na zdolnościach twórczego i krytycznego myślenia oraz na umiejętnym formułowaniu i uzasadnianiu własnych poglądów. Zdobyta wiedza o człowieku i jego społeczno-kulturowym otoczeniu umożliwia absolwentowi dokonywanie analiz kondycji jednostki ludzkiej w wymiarze moralnym, religijnym i światopoglądowym. Wiedza i umiejętności przyswojone z różnych dyscyplin naukowych pozwala absolwentowi na stosowanie jej w konkretnych sytuacjach interpersonalnych i społecznych. Absolwent potrafi budować odpowiednie strategie argumentacyjne oraz formułować przekonywające odpowiedzi na krytykę. Posiada też wiedzę o założeniach aksjologicznych konstytuujących struktury i zachowania społeczne, orientuje się w naturze norm społecznych i drogach wpływania na ludzkie zachowania.

Treści nauczania przygotowywane w programie studiów zapewniają osiągnięcie efektów nauczania wymaganych przez interesariuszy zewnętrznych.

Podana wyżej charakterystyka absolwenta jest szczegółowo ujęta w osiąganych w procesie dydaktycznym kierunkowych efektach nauczania w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Absolwent specjalności „Teoretycznej” posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie klasycznych i współczesnych koncepcji filozoficznych. Analizuje i wykorzystuje idee filozoficzne w procesach kulturowych i społecznych. Wykorzystuje wiedzę filozoficzną w konkretnych sytuacjach problemowych. Stosuje możliwości refleksji humanistycznej w różnorodnych typach interakcji społecznych.

Absolwent specjalności „Filozofia nauczycielska” posiada – oprócz pogłębionej wiedzy filozoficznej – wiedzę oraz umiejętności w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania filozofii i etyki oraz podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą procesów rozwoju, wychowania i nauczania. Jest przygotowany do prowadzenia lekcji z filozofii i etyki we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Posiada kompetencje do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do analizy i interpretacji typowych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi animować i wspierać rozwój ucznia. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności. Absolwenci specjalności nauczycielskiej pierwszego stopnia po ukończeniu tej specjalności na drugim stopniu uzyskają uprawnienia do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych.


Zasady kwalifikacji

Konkurs świadectw: średnia z trzech przedmiotów (wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym; poziom podstawowy albo rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany przelicznikiem „2”): język polski, język obcy oraz jeden przedmiot do wyboru: historia, geografia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, informatyka, chemia, fizyka z astronomią, biologia.

W przypadku równej sumy ocen końcowych z wyżej wymienionych przedmiotów o kolejności przyjęć decyduje wyższa ocena z języka polskiego.

Zwolnienia: Laureaci (trzy pierwsze miejsca) Olimpiady Filozoficznej etapu okręgowego oraz finaliści i laureaci etapu centralnego.

Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:

  • wypełniają formularz - ankietę osobową;
  • dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
  • zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).

Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):

  • wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
  • kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
  • dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
  • aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)

Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla list rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.

Kandydaci z maturą od 2005

Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"

Konkurs świadectw:

Średnia z trzech przedmiotów (uwzględnia się tylko jeden poziom: podstawowy lub rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany jest przelicznikiem x2):

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • jeden przedmiot do wyboru: historia, geografia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, informatyka, chemia, fizyka, biologia

Kandydaci ze starą maturą

Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"

Konkurs świadectw:

Średnia z trzech przedmiotów:

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • jeden przedmiot do wyboru: historia, geografia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, informatyka, chemia, fizyka z astronomią, biologia

Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:

  • świadectwa dojrzałości
  • lub świadectwa ukończenia szkoły średniej

Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:

dawna skala ocen
ostatnia skala ocen
-
celująca - 5,0
bardzo dobry - 5,0
bardzo dobry - 4,5
dobry - 4,0
dobry - 4,0
dostateczny - 3,0
dostateczny - 3,5
-
mierny (dopuszczający) - 3,0

 System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych !

W przypadku równej sumy ocen końcowych z wyżej wymienionych przedmiotów o kolejności przyjęć decyduje wyższa ocena z języka polskiego.

Zwolnienia: Laureaci (trzy pierwsze miejsca) Olimpiady Filozoficznej etapu okręgowego oraz finaliści i laureaci etapu centralnego.