Kod | 08-PPR-L |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Psychoprofilaktyka |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
-
Rekrutacja dla cudzoziemców 2025/2026 - studia w języku polskim
Tura 1 (01.06.2025 00:00 – 14.07.2025 23:59)
Psychoprofilaktyka, 3-letnie studia licencjackie o profilu ogólnoakademickim
Psychoprofilaktyka to kierunek dla osób, które chcą świadomie wspierać innych i rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w obszarze zdrowia psychicznego, relacji międzyludzkich oraz działań profilaktycznych. Program studiów opiera się na interdyscyplinarnym podejściu – łączy wiedzę z pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii oraz promocji zdrowia. Dzięki temu studenci uczą się rozumieć złożone mechanizmy funkcjonowania człowieka zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Na tej bazie kształtujemy kompetencje niezbędne do budowania zdrowych relacji, skutecznej komunikacji, dbania o dobrostan – psychiczny, fizyczny i społeczny – swój oraz innych ludzi. Studenci poznają podstawy różnych podejść terapeutycznych oraz metody pracy indywidualnej z człowiekiem. Uzyskują możliwość elastycznego wyboru interesujących ich przedmiotów, okazję do pracy z indywidualnym nauczycielem - tutorem, a także udziału w licznych zajęciach prowadzonych w małych grupach.
Absolwent psychoprofilaktyki jest przygotowany do planowania, organizowania i prowadzenia działań wspierających rozwój i dobrostan psychiczny jednostek oraz grup społecznych. Potrafi realizować warsztaty, zajęcia psychoedukacyjne, terapeutyczne i pomocowe w obszarach komunikacji, profilaktyki uzależnień, zachowań ryzykownych, promocji zdrowia czy wspierania osób w zmianie szkodliwych nawyków i postaw. Dysponuje solidnym zapleczem merytorycznym oraz praktycznymi umiejętnościami, które pozwalają mu diagnozować potrzeby, projektować i wdrażać działania profilaktyczne, wychowawcze, edukacyjne i pomocowe.
Co po studiach?
Absolwenci psychoprofilaktyki są przygotowani do pracy w instytucjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych. Mogą pełnić role edukatorów, trenerów, specjalistów ds. profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego, pracowników wsparcia psychologiczno-pedagogicznego czy koordynatorów działań pomocowych. Zdobytą wiedzę i umiejętności mogą wykorzystać zarówno w pracy z dziećmi i młodzieżą, jak i osobami dorosłymi – w szkołach, poradniach, ośrodkach interwencji kryzysowej, placówkach socjalnych.
Zakres możliwości zawodowych po studiach I stopnia na kierunku Psychoprofilaktyka zależy od wybranej specjalności:
Profilaktyka społeczna
Absolwent tej specjalności uzyskuje przygotowanie do pracy jako działacz organizacji pozarządowej (kod zawodu: 111403, zgodnie z klasyfikacją Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej). Posiada kompetencje do wdrażania i koordynowania działań NGO, pozyskiwania funduszy, reprezentowania organizacji na zewnątrz, a także planowania i oceny efektów pracy. Dzięki wiedzy i umiejętnościom praktycznym może realizować działania profilaktyczne i pomocowe wspierające dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny w różnych środowiskach.
Profilaktyka edukacyjna
Absolwent tej specjalności uzyskuje kwalifikacje do pracy jako trener osobisty (coach, mentor, tutor) (kod zawodu: 235920, zgodnie z klasyfikacją Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej). Dodatkowo, po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku Psychoprofilaktyka, specjalność: Profilaktyka edukacyjna uzyskuje przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450).Może prowadzić sesje indywidualne i grupowe, warsztaty, zajęcia edukacyjne, terapeutyczne i profilaktyczne dla różnych grup wiekowych. Dysponuje rozwiniętymi kompetencjami diagnostycznymi, komunikacyjnymi, organizacyjnymi i doradczymi, umożliwiającymi prowadzenie pracy rozwojowej i terapeutycznej oraz jej ewaluację. Ma również uprawnienia do prowadzenia zajęć profilaktycznych z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych i środowiskach pozaszkolnych.
Zasady kwalifikacji
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:
- wypełniają kwestionariusz osobowy;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK, czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.
Kandydaci z "nową maturą"
Egzamin maturalny (nowa matura) – egzamin maturalny zdawany:
- od roku 2005 w liceach ogólnokształcących,
- od roku 2006 w technikach. - tzw. "nowa matura"
Konkurs świadectw dojrzałości – średnia z trzech przedmiotów (wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym; poziom podstawowy albo rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany przelicznikiem „2”):
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru wybrany przez kandydata
Kandydaci ze "starą maturą"
Egzamin dojrzałości (stara matura) – egzamin maturalny zdawany:
- do roku 2004 w liceach ogólnokształcących,
- do roku 2005 w technikach.
Konkurs świadectw dojrzałości – średnia z trzech przedmiotów (najwyższe oceny uzyskane z egzaminu maturalnego lub z ukończenia szkoły średniej):
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru wybrany przez kandydata
Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:
- świadectwa dojrzałości
- lub świadectwa ukończenia szkoły średniej
Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:
dawna skala ocen
|
ostatnia skala ocen
|
-
|
celująca - 5,0
|
bardzo dobry - 5,0
|
bardzo dobry - 4,5
|
dobry - 4,0
|
dobry - 4,0
|
dostateczny - 3,0
|
dostateczny - 3,5
|
-
|
mierny (dopuszczający) - 3,0
|
System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych!