Kod | 08-P-M |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Pedagogika |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 2 lata |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
-
Rekrutacja dla cudzoziemców 2025/2026 - studia w języku polskim
Tura 1 (01.06.2025 00:00 – 14.07.2025 23:59)
Studia dla absolwentów kierunku pedagogika lub innych pokrewnych kierunków studiów humanistycznych/społecznych.
Absolwent dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalność pedagogiczną. Posiada umiejętności prowadzenia badań, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych, praktycznych z zakresu wybranej specjalności. Jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia oraz kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich). Absolwent jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela); placówkach opiekuńczo-wychowawczych, animacji kulturalnej i pomocy społecznej; przedszkolach i placówkach oświatowych; poradniach specjalistycznych; zakładach pracy; państwowej i samorządowej administracji; służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości. Jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.
Specjalności:
- Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
- Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
- Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach (specjalność nienauczycielska)
* Wybór specjalności po I semestrze studiów
Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
Absolwent kierunku – Pedagogika, specjalności – Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, studiów II stopnia, dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na pedagogikę opiekuńczą i pedagogikę resocjalizacyjną. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii niezbędną do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych, socjalizacyjnych, profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych.
Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanuje ich prawa i kieruje się zasadami etycznymi. Opanował w rozszerzonym zakresie umiejętności dotyczące metod i technik pracy z osadzonymi, uzależnionymi, ofiarami i sprawcami przestępstw i ich rodzinami oraz przeciwdziałania demoralizacji i zachowaniom przestępczym.
Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w:
- instytucjach opiekuńczych: pracy w placówkach wsparcia dziennego, ośrodkach interwencji kryzysowej, pogotowiach opiekuńczych, stowarzyszeniach i fundacjach związanych z działalnością opiekuńczą,
- instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości: zakładach karnych, aresztach śledczych, a także do wstąpienia w szeregi służb mundurowych: policji, straży miejskiej czy pracy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, jako wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii oraz jako wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- szkołach oraz poradniach specjalistycznych.
Specjalność: Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu, posiada gruntowne przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej (tutorskiej, rozwojowej) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z trudnościami w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym), z uczniami zdolnymi oraz z tymi, którzy dotychczas nie potrzebowali tradycyjnego wsparcia pedagogicznego.
Jednocześnie dzięki udziałowi w szeregu warsztatów i zajęć prowadzonych metodami tutorskimi posiada umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także umiejętności introspekcji w zakresie rozpoznawania własnych potencjałów, potrzeb, możliwości i ograniczeń. Jest liderem przygotowanym do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, wychowawczych, treningowych, warsztatowych, psychoprofilaktycznych, animacyjnych oraz indywidualnej pracy terapeutycznej, pracy wykorzystującej elementy tutoringu rozwojowego oraz rozmów doradczych dla różnorodnych grup odbiorców w zakresie między innymi: komunikacji interpersonalnej, zapobiegania zachowaniom ryzykownym, uzależnieniom, promocji zdrowia, motywowania uczniów do zmiany destrukcyjnych zachowań, sposobów myślenia i postaw.
Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu absolwent posiada uprawnienia pedagogiczne do pracy w instytucjach oświatowych, w tym w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także w instytucjach pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szeroko rozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.
Specjalność: Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach
Zmiany demograficzne, ale również idea tworzenia społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o zasady równości szans i niedyskryminacji, wymagają zwiększonej empatii w zakresie realizacji potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym. Zgodnie z zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konstytucji RP każdy ma prawo do równego traktowania i partycypacji w życiu społecznym. Absolwent zostanie przygotowany do wielowymiarowej pracy na rzecz zwiększenia wrażliwość na potrzeby innych członków społeczności lokalnej, poznanie ich oczekiwań, staje się obecnie wyzwaniem dla rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym wprowadzenia innowacyjnych produktów i usług, które uwzględniałyby różnorodne potrzeby odbiorcy w zakresie mobilności i percepcji. Obowiązująca od 20 września 2019 roku Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która wprowadza obowiązki dla podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i dostępności cyfrowej.
Kształcenie studentów na specjalności przygotuje ich do całościowego spojrzenia na projektowanie przestrzeni publicznej, produktów i usług, transportu, świata cyfrowego, edukacji z uwzględnieniem potrzeb osób o różnym poziomie sprawności. Po ukończeniu specjalności absolwent posiada przygotowanie do pracy w instytucjach oświatowych, placówkach pożytku publicznego, usługach, w których wprowadza się dostępność i projektowanie uniwersalne jako element przełamywania barier.
Zasady kwalifikacji
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia drugiego stopnia:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia drugiego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię dyplomu studiów wyższych wraz z kopią suplementu (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia skanów dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK, czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.
Konkurs dyplomów
Konkurs dyplomów ukończenia studiów I stopnia na kierunku pedagogika lub innych pokrewnych kierunków studiów społecznych.
Dla absolwentów innych kierunków niż pedagogika przewiduje się konieczność zaliczenia wybranych efektów uczenia się ze studiów pierwszego stopnia z zastrzeżeniem, iż nabycie kwalifikacji nauczycielskich jest możliwe wyłącznie dla absolwentów studiów I stopnia na kierunku Pedagogika lub osób legitymujących się przygotowaniem pedagogicznym.