Kod | 08-PS-L |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Praca socjalna |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Zadaj pytanie |
Specjalności:
- Poradnictwo i wsparcie osób starszych, z niepełnosprawnością i przewlekle chorych,
- Praca z rodziną,
- możliwe ukończenie kierunku bez specjalności
Trzyletnie studia licencjackie (pierwszego stopnia) obejmują wiedzę ogólną z pedagogiki, filozofii, socjologii, psychologii, prawa, ekonomii i zarządzania oraz wiedzę specjalistyczną niezbędną w zawodzie pracownika socjalnego. Absolwent kierunku Praca socjalna dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym. Potrafi dostrzec oraz samodzielnie rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu studiowanego kierunku a także jest przygotowany do podejmowania działań prospołecznych i samodoskonalenia.
Specyfika przygotowania zawodowego absolwenta kierunku Praca socjalna jest dostosowana do pracy polegającej na bezpośrednim kontakcie z ludźmi, na pomocy, opiece, ratownictwie i zabezpieczeniu społecznym. Z tego względu w toku studiów student poznaje zagadnienia z zakresu: historii i teorii pracy socjalnej, pomocy społecznej, metodyki działania w pracy socjalnej z jednostkami i grupami, projektowania socjalnego, animacji środowiskowej, funkcjonowania rodziny i środowiska lokalnego oraz polityki społecznej.
Po ukończeniu studiów absolwent wyposażony jest w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do realizacji zadań stawianych przed pracownikiem socjalnym:
- prowadzenia badań i dokonywania diagnozy (analizy i oceny) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup (w tym grup ryzyka) i społeczności lokalnych;
- stosowania metod i technik metodycznego działania w pracy socjalnej oraz środków interwencji socjalnej i ewaluacji podejmowanych działań pomocowych;
- podejmowania działań profilaktycznych, pomocowych, zabezpieczających i opiekuńczo – wychowawczych na rzecz rodzin (zwłaszcza z wieloma problemami), wobec osób z niepełnosprawnością, starszych i przewlekle chorych;
- jest przygotowany do pracy z jednostką, grupą oraz środowiskiem lokalnym zagrożonym lub wykluczonym z życia społecznego z powodu ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, patologii i nieprzystosowania społecznego, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, migracji oraz uchodźstwa;
- pobudzania samozaradności indywidualnej (działań samopomocowych) u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych, przywracania lub podtrzymywania właściwych interakcji między jednostkami a społeczeństwem, animowania działań sprzyjających rozwojowi i integracji społecznej, projektowania oraz zarządzania zmianą w pracy z indywidualnym przypadkiem;
- inicjowania nowych form pomocy i usług w obszarze ekonomii społecznej; współpracy ze służbami społecznymi działającymi w obszarze ochrony zdrowia, edukacji i kultury, zatrudnienia i poradnictwa zawodowego, zabezpieczenia społecznego, pomocy postpenitencjarnej, itp., funkcjonującymi w sektorze rządowym, samorządowym, pozarządowym oraz niepublicznym (prywatnym).
Studenci, którzy chcą uzyskać na dyplomie specjalność: Praca z rodziną lub Poradnictwo i wsparcie osób starszych, z niepełnosprawnością i przewlekle chorych, projektują swoje studia poprzez realizację efektów kształcenia oraz wybór przedmiotów związanych tematycznie ze specjalnością, w ten sposób ukierunkowują swoje wykształcenie zgodnie z zainteresowaniami, potrzebami rynku usług społecznych i rynkiem pracy.
Poradnictwo i wsparcie osób starszych, z niepełnosprawnością oraz przewlekle chorych
Stworzenie specjalności jest związane ze zmianami demograficznymi jakie następują od kilkunastu lat. Choć starość sama w sobie nie jest traktowana w ustawie o pomocy społecznej jako ryzyko socjalne, to skala konsekwencji społecznych tego zjawiska powoduje konieczność nowego spojrzenia na rolę służb społecznych zapewniających poradnictwo, wsparcie i opiekę dla osób starszych, z niepełnosprawnością i przewlekle chorych, będących na marginesie życia społecznego. Absolwent kończący kierunek praca socjalna ze specjalnością poradnictwo i wsparcie osób starszych, z niepełnosprawnością i przewlekle chorych jest przygotowany do pracy w placówkach całodobowej opieki i ośrodkach wsparcia dziennego, w klubach seniora, ośrodkach sanatoryjnych, publicznych i prywatnych domach seniora. Istnieją szerokie możliwości zatrudnienia w Domach Pomocy Społecznej, hospicjach, szpitalach, prywatnych pensjonatach, placówkach rehabilitacyjnych, ośrodkach dziennego i całodobowego pobytu dla osób starszych, z niepełnosprawnością i przewlekle chorych. Absolwenci mogą podejmować pracę jako organizatorzy wolontariatu, konsultanci pomocy rodzinie, pracownicy służb socjalnych. Specjalność stwarza szerokie możliwości zatrudnienia także w państwach Unii Europejskiej – gdzie aktywizacja i opieka nad seniorami, osobami z niepełnosprawnością i przewlekle chorymi ma w chwili obecnej istotne znaczenie w kształtowaniu zintegrowanej społeczności lokalnej.
Praca z rodziną
Specjalność jest odpowiedzią na zmiany wprowadzone w systemie pomocy społecznej skierowanej do rodzin wymagających działań profilaktycznych i wpierających oraz pogłębionej pracy socjalnej z rodziną biologiczną i zastępczą. Wejście w życie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która wprowadza do pracy z rodziną nowe służby: asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej wymaga wykwalifikowanej kadry. W wielu jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej tworzy się specjalistyczne działy pomocy rodzinie, gdzie zatrudniani są pracownicy socjalni specjalizujący się w pracy z rodzinami z wieloma problemami w tym z rodzinami w sytuacji przemocy. Pełnienie tak istotnych zadań wymaga gruntownego specjalistycznego przygotowania do pracy socjalno – wychowawczej z elementami pracy terapeutycznej.
Idealny kandydat ?
Ktoś kto lubi siebie i pracę z ludźmi. Jest aktywny i twórczy, ciekawy świata i pragnie poszerzać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.
Dlaczego warto studiować ten kierunek ?
Kierunek Praca socjalna daje uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Absolwent może podjąć pracę w kraju i Unii Europejskiej. Oferujemy udział w Kole Naukowym, atrakcyjne wyjazdy edukacyjne do krajów Unii Europejskiej w ramach programów Erasmus, stypendia naukowe i socjalne, interesujące praktyki zawodowe, wolontariat a po ukończeniu studiów pomoc w poszukiwaniu staży i miejsc pracy dla studentów.
Co po studiach ?
Absolwent po ukończeniu studiów jest przygotowany do pracy w regionalnych ośrodkach polityki społecznej, centrach pomocy rodzinie, ośrodkach pomocy społecznej, domach pomocy społecznej, instytucjach ds. zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, centrach integracji społecznej, schroniskach i noclegowniach dla osób bezdomnych, samotnych matek z dziećmi, ofiar przemocy, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, adaptacyjnych, interwencji kryzysowej, placówkach dla osób bezdomnych, alkoholików, narkomanów, ośrodkach wsparcia dla osób potrzebujących pomocy i wykluczonych społecznie, zakładach karnych, zakładach opieki zdrowotnej, organizacjach pozarządowych, instytucjach publicznych i innych podmiotach realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej lub świadczących pracę socjalną, w publicznych i prywatnych domach spokojnej starości, w prywatnych domach przy opiece nad osobami chorymi, starszymi, z niepełnosprawnością w kraju i za granicą.
REKRUTACJA CUDZOZIEMCÓW NA STUDIA
Wykaz wymaganych dokumentów
Podczas rejestracji kandydat cudzoziemiec na studia pierwszego stopnia:
- wypełnia formularz – kwestionariusz osobowy
- zamieszcza skan świadectwa dojrzałości polskiej matury lub jej zagranicznego odpowiednika wraz z tłumaczeniem na język polski wykonane przez tłumacza przysięgłego oraz opatrzone apostille lub poddane legalizacji wraz z tłumaczeniem na język polski wykonane przez tłumacza przysięgłego (zakładka Wykształcenie) UWAGA! Kandydat cudzoziemiec wybiera z listy Matura zagraniczna. Nowa matura jest przeznaczona tylko dla kandydatów, którzy zdawali polską maturę.
- zamieszcza fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
- zamieszcza skan dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2. (zakładka Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów)
Jeżeli kandydat nie posiada dokumentu znajomości języka w którym prowadzone są studia może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie weryfikacji znajomości języka. W tym celu kandydat przesyła wniosek w nieprzekraczanym terminie do 16.09.2024 r. Wniosek należy wypełnić, podpisać i zeskanować a następnie przesłać w systemie IRK za pomocą zakładki – POMOC. W tytule wiadomości należy wpisać: Wniosek o weryfikację znajomości języka. Wniosek do pobrania
- określa Status cudzoziemca w Polsce oraz zamieszcza skan odpowiedniego dokumentu (np.: ważna Karta Polaka, status ochrony uzupełniającej - UKR, zezwolenie na pobyt stały) (zakładka Kandydat zagraniczny). UWAGA! - Kandydaci z Ukrainy mający nadany status UKR muszą posiadać taki dokument z aktualną datą.
- dokonuje zapisu na studia – zgłoszenia rekrutacyjnego na wybrany kierunek studiów (zakładka Zgłoszenia rekrutacyjne)
- dokonuje opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- ubezpieczenie. Wszyscy cudzoziemcy, aby podjąć studia muszą posiadać ubezpieczenie ważne na co najmniej pierwszy rok studiów na terenie Polski i obejmujące koszty leczenia do wysokości 30 000 EUR. Dokumentem potwierdzającym posiadanie ubezpieczenia jest polisa ubezpieczeniowa, umowa lub zaświadczenie z Narodowego Funduszu Zdrowia lub Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
- pełnomocnictwo do doręczeń - Dokument do pobrania w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne - "Dokumenty i dalsze kroki"
Zgodnie z art. 40 § 4 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, „Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń.
- oświadczenie przedstawiciela ustawowego niepełnoletniego kandydata na studia (dotyczy tylko osób niepełnoletnich) - Dokument do pobrania w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne - "Dokumenty i dalsze kroki"
Kandydaci niepełnoletni muszą uzyskać zgodę na udział w rekrutacji na podstawie zgody przedstawiciela ustawowego – rodzica lub opiekuna prawnego. Niewyrażenie zgody jest równoznaczne z nieprzystąpieniem do rekrutacji
UWAGA !!!
Kandydat zagraniczny po poprawnym zarejestrowaniu na studia zamieszcza w systemie IRK w zakładce „Zgłoszenia rekrutacyjne” za pomocą formularza "Dodatkowe informacje" skany uzupełnionych i podpisanych dokumentów:
- Kwestionariusz osobowy
- Pełnomocnictwo do doręczeń
- Oświadczenie o wyrażeniu zgody rodziców/opiekunów prawnych na udział w procesie rekrutacji i podjęcia studiów przez osobę niepełnoletnią (dotyczy tylko osób niepełnoletnich)
Dokumenty do pobrania są dostępne w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne – „Dokumenty i dalsze kroki”
Ważne informacje dla kandydata
Dokument uprawniający do podjęcia studiów
Wykształcenie średnie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia potwierdzają w Rzeczypospolitej Polskiej:
- świadectwo dojrzałości wydane w Rzeczypospolitej Polskiej
- świadectwo i inne dokumenty wydane przez szkołę lub instytucję edukacyjną działającą w systemie edukacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach;
- dyplom IB (International Baccalaureate) wydane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie;
- dyplom EB (European Baccalaureate) wydane przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz.U. z 2005 r. poz. 10).
- świadectwo uznane w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument objęte umowami międzynarodowymi o wzajemnym uznawaniu świadectw i dyplomów (np.: Ukraina)
Uznawalność świadectwa zagranicznego
Część świadectw jest uznawane w Polsce z mocy prawa i nie wymagają one dodatkowych procedur na potrzeby podjęcia studiów. Dotyczy to:
- świadectw wydanych w państwach członkowskich UE, OECD oraz EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
- świadectw z którymi Polska ma zawarte umowy międzynarodowe dotyczące uznawania wykształcenia tj. Ukraina, Chiny.
- dyplomów IB (International Baccalaureate) oraz dyplomów EB (European Baccalaureate)
Świadectwa wydane w pozostałych państwach wymagają przeprowadzenia procedury uznania świadectwa w Kuratorium Oświaty, aby mogły być uznawane do podejmowania studiów wyższych w Polsce. Decyzje takie wydają kuratorzy oświaty.
Apostille/legalizacja dla świadectwa zagranicznego wydanego poza granicami Polski (nie dotyczy matur IB i EB)
Świadectwa zagraniczne uzyskane poza granicami Polski (oprócz dyplomu IB i EB) muszą być opatrzone apostille lub poddane legalizacji. Na tej podstawie zagraniczne dokumenty uznawane są za ważne na terytorium Polski. W przypadku dokumentów, które wydano w państwach będących stroną konwencji haskiej z 5 października 1961 roku, należy uzyskać dokument o nazwie apostille. Listę państw oraz instytucji, które w każdym z nich odpowiadają za wydawanie apostille znajdziesz tutaj. Należy pamiętać, że apostille jest dokumentem sporządzanym w języku innym niż polski i dlatego powinno zostać przetłumaczone, jeśli kandydat składa dokumenty na studia w języku polskim.
Legalizacja, podobnie jak apostille, potwierdza autentyczność dokumentu wydanego w innym niż Polska państwie. Trzeba ją wykonać, jeśli nie jest możliwe uzyskanie apostille, bo kraj, który wydał dokument nie przyjął konwencji haskiej, o której mowa powyżej. Jeśli świadectwo zostało wydane w takim państwie, oznacza to, że należy zgłosić się do instytucji, która w tym właśnie państwie odpowiada za legalizację dokumentów przeznaczonych do obrotu za granicą. Zazwyczaj jest to ministerstwo spraw zagranicznych lub ministerstwo edukacji. Po uzyskaniu w takiej instytucji wymaganego potwierdzenia należy zgłosić się do polskiego konsulatu, który ostatecznie zalegalizuje dokument.
Znajomość języka polskiego
W przypadku cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na studia prowadzone w języku polskim na studia pierwszego stopnia wymagane jest posiadanie dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min B2.
Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2:
- świadectwo polskiej matury;
- zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (szkołach językowych). Takim zaświadczeniem jest na przykład zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego przez stypendystów programów NAWA;
- oficjalny certyfikat j. polskiego (certyfikatpolski.pl).
- dokument potwierdzający zdanie egzaminu z języka polskiego na poziomie minimum B2, wydany przez szkołę językową.
- dyplom studiów w zakresie filologii polskiej;
- dyplom studiów prowadzonych w języku polskim;
Tłumaczenia dokumentów
Wszystkie dokumenty sporządzone w języku innym niż język polski powinny być przetłumaczone na język polski przez:
- polskiego tłumacza przysięgłego (lista tłumaczy przysięgłych polskiego Ministerstwa Sprawiedliwości jest dostępna na stronie – LINK);
- tłumacza przysięgłego z UE (jeżeli w danym kraju funkcjonuje instytucja tłumacza przysięgłego);
- konsula RP właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument;
- akredytowane w Polsce przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument.
Tłumaczenie może wykonać biuro tłumaczeń, ale wtedy powinno ono zostać poświadczone przez polską placówkę dyplomatyczną lub tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie poświadczone przez notariusza nie jest akceptowane.
Opłaty za studia
Zgodnie z Zarządzeniem Rektora, opłata za kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim wynosi 6600 zł za każdy rok studiów, płatne w dwóch ratach.
Opłaty tej nie pobiera się od:
- cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca – obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm), oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca – posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2021 r. poz. 672), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1; Jest to certyfikat wydany wyłącznie przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego http://certyfikatpolski.pl/
- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadającego wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.
UWAGA: Wymienione powyżej osoby nie są zwolnione z opłat m.in: za powtarzanie zajęć oraz za zajęcia nieobjęte programem studiów.
Zakwaterowanie
Studenci cudzoziemcy składając wniosek mogą otrzymać miejsce w Domu Studenckim „SKRZAT". Szczegółowe informacje są zamieszczone na stronie www.skrzat.ujd.edu.pl. Miesięczna opłata wynosi 490 zł od osoby za miesiąc w pokoju 2-osobowym.