• zaloguj się
  • utwórz konto

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagogika, stacjonarne, pierwszego stopnia

Szczegóły
Kod 08-P-L
Jednostka organizacyjna Wydział Nauk Społecznych
Kierunek studiów Pedagogika
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Czas trwania 3 lata
Wymagany dokument
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (01.06.2024 00:00 – 15.07.2024 23:59)

Absolwent dysponuje podstawową wiedzą ogólno-pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ma umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Ma umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe zależne od wybranej specjalności, z możliwością orientacji na konkretna specjalność pedagogiczną. Jest przygotowany do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, a także w instytucjach profilaktyki społecznej w wymiarze sprawiedliwości. Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.


 Specjalności:
1. Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
2. Terapia pedagogiczna
3. Doradztwo zawodowe i personalne


 Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją

 Absolwent studiów pierwszego stopnia specjalności Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją posiada wiedzę z teoretycznych podstaw w zakresie opieki, wychowania, profilaktyki i resocjalizacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wiedzę w zakresie diagnozowania potrzeb opiekuńczych i resocjalizacyjnych oraz stosowania w praktyce metod opieki i twórczej resocjalizacji w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i lokalnym. Absolwenci są przygotowani do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanują ich prawa i kierują się zasadami etycznymi. Posiadają umiejętność współpracy w grupie i są świadomi konieczności samorozwoju i uczenia się w ciągu całego życia. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów i specjalistycznych praktyk stanowią podstawę do samodzielnej aktywności zawodowej absolwenta na rzecz jednostki, rodzin, środowisk i grup społecznych nieprzystosowanych społecznie i potrzebujących różnorodnych form wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, profilaktycznego oraz terapeutyczno – resocjalizacyjnego. Efektem zdobytej w trakcie studiów wiedzy, a także nabytych umiejętności praktycznych jest pozytywna, otwarta i kreatywna postawa absolwenta wobec otoczenia. Wykazuje on dojrzałość w zakresie etyki postępowania z osobami w różnym wieku i z różnych środowisk społecznych. Po ukończeniu specjalności pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy, wychowawcy lub opiekunowie:

 •          w przedszkolach i szkołach podstawowych,

 •          w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych,

 •          w placówkach opiekuńczo – wychowawczych (socjalizacyjnych i interwencyjnych),

 •          w ośrodkach pomocy społecznej,

 •          w centrach pomocy rodzinie,

 •          w ośrodkach interwencji kryzysowej,

 •          w ośrodkach dla ofiar przemocy,

 •          w schroniskach dla bezdomnych,

 •          w ośrodkach adopcyjnych,

 •          w organizacjach pozarządowych, stowarzyszeniach i fundacjach,

 •          w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,

 •          w schroniskach dla nieletnich,

 •          w zakładach poprawczych,

 •          w placówkach penitencjarnych.

 


 Specjalność: Terapia pedagogiczna

 Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom posiada przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć wyrównawczych i korekcyjnych na pierwszym etapie kształcenia w tym w: przedszkolach i szkołach podstawowych, a także w placówkach pozaoświatowych. Zdobył umiejętności diagnostyczne (w obszarze diagnozy pedagogicznej), jak i terapeutyczne w zakresie pracy z dzieckiem z obszaru ryzyka dysleksji, dzieckiem dyslektycznym, mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, a także w szeroko rozumianym obszarze trudności niespecyficznych, wynikających z opóźnień edukacyjnych, a także trudności o charakterze społeczno-emocjonalnym, które rzutują na osiągnięcia edukacyjne. Posiada także przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się wynikające między innymi z deficytu w obrębie uwagi, a także nadruchliwości i impulsywności. Zdobył umiejętności terapeutyczne do pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze wynikające zarówno z zaniedbań środowiskowych, jak i posiadanych zaburzeń w tym zespołu hiperkinetycznego (ADHD) i zaburzeń mu pokrewnych. W oparciu o zdobyte kompetencje potrafi współpracować i wykorzystywać zasoby środowiska funkcjonowania dziecka, przede wszystkim poprzez współdziałanie z jego rodziną, w celu wzmocnienia i zwiększenia efektywności własnych oddziaływań terapeutycznych. Może także współuczestniczyć w procesie diagnozowania trudności dziecka w obszarze diagnozy pedagogicznej.

 Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy – terapeuci w :

 •          instytucjach oświatowych, w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych (także prowadząc specjalistyczne zajęcia terapeutyczne ), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach i internatach,

 •          pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szerokorozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.

 


  Specjalność: Doradztwo zawodowe i personalne

 Absolwent specjalności Doradztwo zawodowe i personalne posiada kompetencje (wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne) do pracy doradcy zawodowego, dzięki którym może skutecznie podjąć pracę w różnych obszarach działań edukacyjnych i pozaedukacyjnych, m.in., szkołach podstawowych, poradniach specjalistycznych, urzędach pracy i zakładach pracy. Kompetencje te odnoszą się diagnozy predyspozycji zawodowych i osobowych klienta, a także jego potrzeb, umiejętności i zainteresowań, umiejętności prawidłowego zdiagnozowania predyspozycji zawodowych na podstawie informacji uzyskanych różnymi metodami, szeroko rozumianego procesu doradzania klientowi, pomagania w opracowaniu indywidualnego programu rozwoju zawodowego i kariery,  zarządzania informacjami w doradztwie zawodowym oraz pośrednictwa pracy. Ponadto absolwent pedagogiki o specjalności doradztwo  zawodowe i personalne jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach oświatowych oraz uprawnienie pedagogiczne. Po ukończeniu specjalności Doradztwo zawodowe i personalne, absolwenci mogą być zatrudniani jako specjaliści:

 •          w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy,

 •          w państwowych i prywatnych zakładach pracy, jako pracownicy działów personalnych, 

 •          w agencjach head-huntingowych,

 •          w agencjach pracy tymczasowej, agencjach pośrednictwa pracy na terenie RP, agencjach pośrednictwa pracy za granicą, akademickich biurach karier,

 •          w gminnych, powiatowych i wojewódzkich centrach informacji, instytucjach dialogu społecznego, instytucjach partnerstwa lokalnego,

 •          w działach personalnych przedsiębiorstw i zakładów pracy,

•          w instytucjach szkoleniowych, prywatnych agencjach zatrudnienia, szkolnych ośrodkach kariery, ośrodkach pomocy społecznej, klubach integracji społecznej, centrach integracji społecznej, warsztatach terapii zajęciowej.


Zasady kwalifikacji

Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:

  • wypełniają formularz - ankietę osobową;
  • dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
  • zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).

Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):

  • wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
  • kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
  • dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
  • aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)

Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.

Kandydaci z maturą 2005 - 

Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"

Średnia z trzech przedmiotów (uwzględnia się tylko jeden poziom: podstawowy albo rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany jest przelicznikiem x2):

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • jeden przedmiot do wyboru

Kandydaci ze starą maturą

Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"

Średnia z trzech przedmiotów:

  • język polski
  • język obcy nowożytny
  • jeden przedmiot do wyboru

Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:

  • świadectwa dojrzałości
  • lub świadectwa ukończenia szkoły średniej

Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:

dawna skala ocen
ostatnia skala ocen
-
celująca - 5,0
bardzo dobry - 5,0
bardzo dobry - 4,5
dobry - 4,0
dobry - 4,0
dostateczny - 3,0
dostateczny - 3,5
-
mierny (dopuszczający) - 3,0

 System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych!