Kod | 08-P-L |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Pedagogika |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Absolwent dysponuje podstawową wiedzą ogólno-pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ma umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Ma umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe zależne od wybranej specjalności, z możliwością orientacji na konkretna specjalność pedagogiczną. Jest przygotowany do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, a także w instytucjach profilaktyki społecznej w wymiarze sprawiedliwości. Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Specjalności:
1. Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
2. Terapia pedagogiczna
3. Doradztwo zawodowe i personalne
Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
Absolwent studiów pierwszego stopnia specjalności Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją posiada wiedzę z teoretycznych podstaw w zakresie opieki, wychowania, profilaktyki i resocjalizacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wiedzę w zakresie diagnozowania potrzeb opiekuńczych i resocjalizacyjnych oraz stosowania w praktyce metod opieki i twórczej resocjalizacji w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i lokalnym. Absolwenci są przygotowani do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanują ich prawa i kierują się zasadami etycznymi. Posiadają umiejętność współpracy w grupie i są świadomi konieczności samorozwoju i uczenia się w ciągu całego życia. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów i specjalistycznych praktyk stanowią podstawę do samodzielnej aktywności zawodowej absolwenta na rzecz jednostki, rodzin, środowisk i grup społecznych nieprzystosowanych społecznie i potrzebujących różnorodnych form wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, profilaktycznego oraz terapeutyczno – resocjalizacyjnego. Efektem zdobytej w trakcie studiów wiedzy, a także nabytych umiejętności praktycznych jest pozytywna, otwarta i kreatywna postawa absolwenta wobec otoczenia. Wykazuje on dojrzałość w zakresie etyki postępowania z osobami w różnym wieku i z różnych środowisk społecznych. Po ukończeniu specjalności pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy, wychowawcy lub opiekunowie:
• w przedszkolach i szkołach podstawowych,
• w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych,
• w placówkach opiekuńczo – wychowawczych (socjalizacyjnych i interwencyjnych),
• w ośrodkach pomocy społecznej,
• w centrach pomocy rodzinie,
• w ośrodkach interwencji kryzysowej,
• w ośrodkach dla ofiar przemocy,
• w schroniskach dla bezdomnych,
• w ośrodkach adopcyjnych,
• w organizacjach pozarządowych, stowarzyszeniach i fundacjach,
• w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
• w schroniskach dla nieletnich,
• w zakładach poprawczych,
• w placówkach penitencjarnych.
Specjalność: Terapia pedagogiczna
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom posiada przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć wyrównawczych i korekcyjnych na pierwszym etapie kształcenia w tym w: przedszkolach i szkołach podstawowych, a także w placówkach pozaoświatowych. Zdobył umiejętności diagnostyczne (w obszarze diagnozy pedagogicznej), jak i terapeutyczne w zakresie pracy z dzieckiem z obszaru ryzyka dysleksji, dzieckiem dyslektycznym, mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, a także w szeroko rozumianym obszarze trudności niespecyficznych, wynikających z opóźnień edukacyjnych, a także trudności o charakterze społeczno-emocjonalnym, które rzutują na osiągnięcia edukacyjne. Posiada także przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się wynikające między innymi z deficytu w obrębie uwagi, a także nadruchliwości i impulsywności. Zdobył umiejętności terapeutyczne do pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze wynikające zarówno z zaniedbań środowiskowych, jak i posiadanych zaburzeń w tym zespołu hiperkinetycznego (ADHD) i zaburzeń mu pokrewnych. W oparciu o zdobyte kompetencje potrafi współpracować i wykorzystywać zasoby środowiska funkcjonowania dziecka, przede wszystkim poprzez współdziałanie z jego rodziną, w celu wzmocnienia i zwiększenia efektywności własnych oddziaływań terapeutycznych. Może także współuczestniczyć w procesie diagnozowania trudności dziecka w obszarze diagnozy pedagogicznej.
Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy – terapeuci w :
• instytucjach oświatowych, w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych (także prowadząc specjalistyczne zajęcia terapeutyczne ), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach i internatach,
• pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szerokorozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.
Specjalność: Doradztwo zawodowe i personalne
Absolwent specjalności Doradztwo zawodowe i personalne posiada kompetencje (wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne) do pracy doradcy zawodowego, dzięki którym może skutecznie podjąć pracę w różnych obszarach działań edukacyjnych i pozaedukacyjnych, m.in., szkołach podstawowych, poradniach specjalistycznych, urzędach pracy i zakładach pracy. Kompetencje te odnoszą się diagnozy predyspozycji zawodowych i osobowych klienta, a także jego potrzeb, umiejętności i zainteresowań, umiejętności prawidłowego zdiagnozowania predyspozycji zawodowych na podstawie informacji uzyskanych różnymi metodami, szeroko rozumianego procesu doradzania klientowi, pomagania w opracowaniu indywidualnego programu rozwoju zawodowego i kariery, zarządzania informacjami w doradztwie zawodowym oraz pośrednictwa pracy. Ponadto absolwent pedagogiki o specjalności doradztwo zawodowe i personalne jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach oświatowych oraz uprawnienie pedagogiczne. Po ukończeniu specjalności Doradztwo zawodowe i personalne, absolwenci mogą być zatrudniani jako specjaliści:
• w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy,
• w państwowych i prywatnych zakładach pracy, jako pracownicy działów personalnych,
• w agencjach head-huntingowych,
• w agencjach pracy tymczasowej, agencjach pośrednictwa pracy na terenie RP, agencjach pośrednictwa pracy za granicą, akademickich biurach karier,
• w gminnych, powiatowych i wojewódzkich centrach informacji, instytucjach dialogu społecznego, instytucjach partnerstwa lokalnego,
• w działach personalnych przedsiębiorstw i zakładów pracy,
• w instytucjach szkoleniowych, prywatnych agencjach zatrudnienia, szkolnych ośrodkach kariery, ośrodkach pomocy społecznej, klubach integracji społecznej, centrach integracji społecznej, warsztatach terapii zajęciowej.
Zasady kwalifikacji
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla listach rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.
Kandydaci z maturą 2005 -
Egzamin maturalny 2005 i lata następne wynik egzaminu maturalnego - tzw. "nowa matura"
Średnia z trzech przedmiotów (uwzględnia się tylko jeden poziom: podstawowy albo rozszerzony; poziom rozszerzony premiowany jest przelicznikiem x2):
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru
Kandydaci ze starą maturą
Egzamin dojrzałości - dotyczy tzw. "starej matury"
Średnia z trzech przedmiotów:
- język polski
- język obcy nowożytny
- jeden przedmiot do wyboru
Kandydat wpisuje najlepszą dla siebie ocenę wybierając z:
- świadectwa dojrzałości
- lub świadectwa ukończenia szkoły średniej
Uwaga kandydaci z tzw.: "starą maturą"! Oceny z poszczególnych przedmiotów ze świadectwa dojrzałości ujednolica się ze względu na dwie skale ocen na egzaminie dojrzałości:
dawna skala ocen
|
ostatnia skala ocen
|
-
|
celująca - 5,0
|
bardzo dobry - 5,0
|
bardzo dobry - 4,5
|
dobry - 4,0
|
dobry - 4,0
|
dostateczny - 3,0
|
dostateczny - 3,5
|
-
|
mierny (dopuszczający) - 3,0
|
System automatycznie przelicza w/w wartości biorąc pod uwagę rok przystąpienia do egzaminu tzw. "starej matury" podany przez kandydata w danych osobowych!