Kod | 06-FP-M |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Humanistyczny |
Kierunek studiów | Filologia polska |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 2 lata |
Godziny otwarcia sekretariatu | 8.00 - 15.00 |
Adres WWW | http://www.whum.ujd.edu.pl |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Specjalność (od semestru pierwszego)
- nauczycielska (tylko dla absolwentów specjalności nauczycielskiej I stopnia)
- dziennikarska
- edytorsko-redaktorska
Do kogo adresowany jest kierunek filologia polska
Studia II stopnia (4 semestry) na kierunku filologia polska są adresowane do absolwentów studiów humanistycznych pierwszego stopnia.
Studia II stopnia na kierunku filologia polska skierowane są do osób kreatywnych, zainteresowanych pogłębieniem i poszerzeniem wiedzy o literaturze polskiej, o dorobku wybranych szkół, kierunków badawczych oraz teoriach, faktach w literaturoznawstwie i językoznawstwie, a także zjawiskach, tendencjach i procesach, zachodzących w obrębie literatury i języka. Program kształcenia na kierunku filologia polska zakłada zapoznanie studentów z metodologią badań literackich/nad językiem oraz włączenie studentów w prowadzone badania naukowe. Celem kształcenia na kierunku jest wyposażenie absolwentów w pogłębioną wiedzę humanistyczną oraz ugruntowaną i rozszerzoną wiedzę kierunkową w zakresie literaturoznawstwa oraz językoznawstwa. Przedmioty w planie studiów dostarczają absolwentowi wiedzy oraz umożliwiają nabycie umiejętności zgodnie ze standardami i tradycjami nauczania kierunkowego oraz z koncepcją nowoczesnej polonistyki, uwzględniającej zacieranie się granic między obszarem nauk humanistycznych a obszarem nauk społecznych, a także wiążącej badania nad językiem i tekstem z badaniami nad kulturą i społeczeństwem. W celu wykształcenia umiejętności badawczego analizowania, interpretowania i wartościowania tekstów kultury oraz łączenia teorii z praktyką ich „czytania” zaproponowano zestaw przedmiotów ukierunkowanych na pracę z tekstem i scalających teorie badawcze oraz narzędzia.
Absolwent kierunku filologia polska uzyskuje tytuł zawodowy magistra (kwalifikacje II stopnia) z wybraną specjalnością.
Dlaczego warto studiować na kierunku filologia polska
Absolwent kierunku filologia polska ma pogłębioną wiedzę humanistyczną oraz ugruntowaną i rozszerzoną o wielorakie konteksty wiedzę kierunkową w zakresie literatury, językoznawstwa, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Potrafi dostrzegać związki literatury, języka ze współczesną kulturą, wartościować zjawiska z wykorzystaniem różnych metodologii, form gatunkowych wypowiedzi. Umie opisać tendencje rozwojowe języka polskiego, literatury, obiegi kultury. Absolwent bierze udział w badaniach naukowych, posługuje się językiem obcym w stopniu pozwalającym na funkcjonowanie w europejskim obiegu zawodowym.
Absolwent filologii polskiej jest przygotowany merytorycznie oraz metodologicznie do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). Ponadto, absolwent studiów uzyskuje kompetencje specyficzne dla wybranej specjalności.
Praca dla absolwenta kierunku filologia polska
Absolwent filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską posiada poszerzoną wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, poznaje specyfikę kształcenia młodzieży. Wykazuje kreatywność w procesie nauczania, zna i stosuje metody samokształcenia i samodoskonalenia, pogłębia poznawczą dociekliwość i poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego. Zna metody ewaluacji oraz aksjologiczne aspekty komunikacji pedagogicznej. Absolwenci specjalności nauczycielskiej po ukończeniu tej specjalności na drugim stopniu, uzyskują kwalifikacje jako nauczyciel języka polskiego do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych.
Absolwent filologii ze specjalnością dziennikarską ma pogłębioną wiedzę na temat języka wypowiedzi dziennikarskiej, gatunków dziennikarskich prasowych i internetowych. Zna podstawowe mechanizmy językowe promocji, reklamy oraz strategie zarządzania informacją, Rozumie funkcjonowanie dyskursów medialnych i potrafi dokonać ich analizy. Podczas zajęć warsztatowych pogłębia kompetencje, doskonaląc umiejętności, związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych z uwzględnieniem cech odbiorcy oraz różnych kanałów rozpowszechnienia.
Absolwent jest przygotowany do funkcjonowania na rynku mediów, w zakresie przekazu informacji w instytucjach, urzędach, a także przy obsłudze medialnej różnego typu placówek.
Absolwent filologii polskiej ze specjalnością edytorsko-redaktorską posiada wiedzę polonistyczną oraz kompetencje edytorskie i redaktorskie z zakresu edytorstwa i redakcji wydawnictw książkowych i elektronicznych. Ma wiedzę na temat ogólnych zasad projektowania książki, jej budowy, zawartości poszczególnych części, technik druku, pożądanych cech okładki. Zna zasady elektronicznego składu książki oraz programy służące do obróbki tekstu. Posiada umiejętność profesjonalnego przygotowania tekstów różnego rodzaju do druku tradycyjnego, jak i do e-publikacji. Potrafi zadbać o opracowanie, edycję i skład dokumentów tekstowych oraz zredagowanie tekstów o charakterze użytkowym i specjalistycznym (naukowym). Absolwent nabył wszechstronnych umiejętności edytorskich i redaktorskich, m.in. dzięki zajęciom dotyczących typografii oraz obróbki obrazu prowadzonym przez praktyków. Elementem składowym zajęć jest też wizyta w pracowni typografii oraz w pracowni graficznej w celu poznania technik grafiki warsztatowej.
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej jest przygotowany do pracy w wydawnictwach, działach promocji firm, redakcjach, agencjach reklamowych.
Zasady kwalifikacji
Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia lub dyplomów studiów magisterskich.
Kandydat na studia II stopnia na kierunku filologia polska powinien posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, terminologii językoznawczej, literaturoznawczej i kulturoznawczej w języku polskim, posiadać umiejętność analizy zjawisk i procesów literackich, językowych, kulturowych (współczesnych i dawnych, z zakresu kultury wysokiej i masowej), posiadać umiejętność poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, wyszukiwania, wykorzystywania oraz prezentowania informacji związanych z dyscyplinami literaturoznawstwo i językoznawstwo oraz wykazywać gotowość do pogłębionego studiowania filologii polskiej.
Specjalność nauczycielska oferowana jest tylko dla absolwentów specjalności nauczycielskiej I - go stopnia na kierunku filologia polska.
Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia drugiego stopnia:
- wypełniają formularz - ankietę osobową;
- dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
- zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).
Kandydaci na studia drugiego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):
- wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
- kopię dyplomu studiów wyższych wraz z kopią suplementu (oryginał do wglądu),
- dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
- aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia skanów dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK, czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.
Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla list rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.