Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Filozofia, stacjonarne, drugiego stopnia

Szczegóły
Kod 06-F-M
Jednostka organizacyjna Wydział Humanistyczny
Kierunek studiów Filozofia
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Czas trwania 2 lata
Godziny otwarcia sekretariatu 8.00 - 15.00
Adres WWW http://www.whum.ujd.edu.pl
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Dostępne specjalności:

  • Filozofia teoretyczna
  • Filozofia nauczycielska - specjalność dla absolwentów posiadających ukończone studia I stopnia (licencjackie) z filozofii o specjalności nauczycielskiej (jedynie kontynuacja)

(wybór specjalności przy rekrutacji)

Przyjęty program stacjonarnych studiów Filozofia studia drugiego stopnia zapewnia uzyskanie podstaw wszechstronnej wiedzy i umiejętności z zakresu kanonu nauk filozoficznych. Jest ona uzupełniona o kompendium wiedzy ogólnohumanistycznej oraz wzbogacona przedmiotami do wyboru z zakresu szczegółowej problematyki filozoficznej. Zdobyta wiedza humanistyczna i społeczna pozwala absolwentowi nie tylko orientować się w problematyce filozoficznej, ale także rozumieć współczesny świat i zachodzące w nim przemiany cywilizacyjne. Daje także umiejętności w całościowym ujmowaniu zjawisk kulturowych (język, poznanie, wartości), w ich warstwach społecznych, politycznych, ekonomicznych, artystycznych i obyczajowych. Ukończenie studiów zapewnia też wiedzę o charakterze operacyjnym, niezbędną do takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka argumentowania, prowadzenie dialogu czy kształtowanie postaw światopoglądowych.

Celem planowanych studiów drugiego stopnia jest odpowiednie rozwinięcie wykształcenia filozoficznego absolwenta. Przekazanie mu wiedzy filozoficznej i ogólnej, zapoznanie z aparaturą niezbędną do rozumienia tradycyjnej literatury filozoficznej oraz tekstów kultury współczesnej. Oprócz wiedzy ogólnofilozoficznej otrzyma on przygotowanie do pracy w różnych dziedzinach życia społecznego i kulturalnego (np. w instytucjach kulturalno-oświatowych, politycznych, w środkach masowego przekazu). Program studiów zapewnia też zdobycie podstawowych umiejętności niezbędnych dla różnych form aktywności intelektualnej (zawodowej i pozazawodowej), między innymi umiejętności artykulacji i uzasadniania własnych poglądów, kształtowania postaw światopoglądowych czy rozwiązywania różnych problemów społecznych i egzystencjalnych.

Sylwetka absolwenta

Studia drugiego stopnia na kierunku Filozofia są kontynuacją i dopełnieniem studiów licencjackich, przede wszystkim dla absolwentów studiów filozoficznych pierwszego stopnia, ale także dla absolwentów innych kierunków zakończonych licencjatem.

Absolwent studiów drugiego stopnia posiada rozbudowaną i pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie podstaw wykształcenia filozoficznego. Stanowią one rozwinięcie kompetencji uzyskanych w toku studiów licencjackich. Potrafi interpretować dziejowe idee filozoficzne we współczesnym kontekście kulturowym. Umie charakteryzować współczesne problemy filozofii korzystając z wiedzy w zakresie historii filozofii, logiki, ontologii/metafizyki/teorii bytu, epistemologii/teorii poznania oraz etyki i estetyki. Powinien posiadać znajomość innych dyscyplin filozoficznych i aktualnego stanu badań w nich. Wykazuje dobrą orientację w tradycji filozoficznej, zna podstawowe koncepcje, nurty i stanowiska, potrafi interpretować ich problematykę w kontekście wybranych zagadnień szczegółowych.

Kompetencje społeczne absolwenta zawierają się w ponadstandardowej zdolności twórczego i krytycznego myślenia oraz formułowania, przedstawiania i uzasadniania własnych poglądów. Rozległa wiedza o człowieku, społeczeństwie i kulturze umożliwia mu osobistą diagnozę kondycji jednostki ludzkiej w wymiarze moralnym, religijnym i światopoglądowym. Umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych pozwala absolwentowi na stosowanie jej w różnych sytuacjach interpersonalnych, dobieranie i formułowanie odpowiednich strategii argumentacyjnych, konstruowanie wielostronnej odpowiedzi na krytykę. Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o założeniach aksjologicznych konstytuujących struktury, interakcje i instytucje społeczne oraz o źródłach norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania.

Absolwent powinien posiadać znajomość rozumienia oraz metod interpretacji tekstu filozoficznego. Przeprowadza analizę filozoficznych tekstów obcojęzycznych. Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich), pracy badawczej w zakresie filozofii, pracy w zawodach, wymagających kompetencji krytycznych, interpretacyjnych i argumentacyjnych.

Absolwent specjalności „Teoretycznej” posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych koncepcji filozoficznych. Analizuje i wykorzystuje współczesne idee filozoficzne w procesach kulturowych i społecznych. Aplikuje wiedzę o współczesnych dyscyplinach filozoficznych i aktualnym stanie badań w konkretnych sytuacjach problemowych. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.

Absolwent specjalności „Filozofia nauczycielska” posiada – oprócz pogłębionej wiedzy filozoficznej – wiedzę oraz umiejętności w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania filozofii i etyki oraz podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą procesów rozwoju, wychowania i nauczania. Jest przygotowany do prowadzenia lekcji z filozofii i etyki we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Posiada kompetencje do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do analizy i interpretacji typowych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi animować i wspierać rozwój ucznia. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności. Absolwenci specjalności nauczycielskiej po ukończeniu tej specjalności na drugim stopniu, uzyskują kwalifikacje jako nauczyciel filozofii/etyki do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych.


Zasady kwalifikacji

 

Konkurs dyplomów ukończenia studiów pierwszego stopnia lub dyplomów studiów magisterskich.

 

Kandydat na studia II stopnia na kierunku filozofia powinien posiadać zaawansowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie zasad krytycznego oraz analitycznego myślenia, posiadać umiejętność poprawnego argumentowania i prowadzenia dyskusji oraz formułowania myśli w mowie i piśmie, a ponadto wykazywać gotowość do pogłębionego studiowania problematyki filozoficznej. 

Specjalność nauczycielska oferowana jest tylko dla absolwentów specjalności nauczycielskiej I - go stopnia na kierunku filozofia. 

Podczas rejestracji w IRK kandydaci na studia drugiego stopnia:

  • wypełniają formularz - ankietę osobową;
  • dokonują opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
  • zamieszczają fotografię w formie elektronicznej (.jpg) (fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych).

Kandydaci na studia drugiego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej (zgodnie z harmonogramem rekrutacji):

  • wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
  • kopię dyplomu studiów wyższych wraz z kopią suplementu (oryginał do wglądu),
  • dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
  • aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedną w formie elektronicznej (.jpg)

W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia skanów dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK, czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.

Planowana liczba miejsc na I rok studiów (na kierunkach, gdzie obowiązuje konkurs świadectw dojrzałości) rozdzielana jest pomiędzy kandydatów ze starą i nową maturą proporcjonalnie do liczby kandydatów ze starą i nową maturą biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na poszczególne kierunki studiów. Według tych samych zasad ustala się liczbę miejsc dla list rezerwowych oddzielnie dla starej i nowej matury.